Kommunikation
Kommunikation är en avgörande faktor för framgången hos ett företag, oavsett dess storlek eller bransch. En bra kommunikation inom organisationen, mellan olika avdelningar och med kunder och leverantörer är avgörande för att uppnå företagets mål och vision.
Genom en effektiv kommunikation kan företaget bygga starka relationer med sina kunder och skapa en positiv varumärkesbild. Det kan också hjälpa till att förbättra produktiviteten och samarbetet mellan teammedlemmar, vilket leder till bättre resultat och lönsamhet.
Att ha en dålig kommunikation kan leda till missförstånd, förlorad tid och ökade kostnader. Det kan också skapa interna konflikter och minska motivationen hos anställda.
Innehåll
Kommunikation
Kommunikationsmodeller
Symboler-tecken
Redundans/Entrop
DiSC
Beteende
Dominant, drivande och målmedveten
Inflytande, kreativ och inspirerande
Stabil, lojal och etik & moral är viktigt
Competent, analyserande och detaljfokuserad
Insikt i sitt eget kommunikationsbeteende samt kunskap om hur andra vill bli bemötta.
PROFESSIONELLA SAMTAL
Medarbetarsamtal
Det svåra/viktiga samtalet
Anställningsintervjun
Säljsamtal
Förhandling
FEEDBACK/ÅTERKOPPLING
Erkännande
Beröm
Kritik-Uppmaning till förändring
Motivation
Jag-budskap
SJÄLVUPPFATTNING
Migbild, självbild, självkänsla, idealbild
ICKE-VERBAL KOMMUNIKATION
Sinnen
Kroppsspråk
Lyssna
COACHING
Det coachande förhållningssättet
PRESENTATIONSTEKNIK
RETORIK
Etos, patos, logos
Retoriska stilfigurer
Pifo AB