Förhandling, säljteknik
Sälj är en avgörande faktor för alla företag som vill nå framgång och fortsatt tillväxt. Utan försäljning finns det ingen inkomst, ingen möjlighet att utveckla och investera i företaget, och inget sätt att nå nya kunder och marknader.
Att kunna sälja effektivt är en förmåga som kräver en kombination av tekniska färdigheter och personliga egenskaper. Det handlar om att förstå kundens behov och önskemål, kunna kommunicera på ett tydligt och övertygande sätt, och att kunna hantera invändningar och förhandla på ett professionellt sätt.
Genom att investera i säljutbildning och utveckla en säljkultur kan företag bygga upp en stark och motiverad säljkår som kan leverera på högsta nivå. En säljkår som är vältränad och motiverad kan driva företagets försäljning och lönsamhet till nya höjder.
Innehåll
Säljteknik
Företagets viktigaste medarbetare
Marknadsföring –relation, försäljning – transaktion
Win-win
Säljmönster
Säljkanaler
Bostonmatris
SÄLJSAMTAL/SÄLJHJUL
Tillit
Behov
Argumentation – EFI
Avslut
KOMMUNIKATION
DiSC
Hur vill olika kunder bli bemötta
Dominant – kom snabbt till sak
Inflytande – Visa på nyheter
Stabil – Ge trygghet och garantier
Competent – Visa statistik, var påläst
Självinsikt, hur blir jag uppfattad
MINDSET/MOTIVATION
Vikten av att kunna ta nej
Säljkondition
KUNDTRÄFFAR
Att sälja till många
Att arrangera en kundträff
PRESENTATIONSTEKNIK
Retorik
Retoriska stilfigurer
kroppsspråk
VARUMÄRKESKÄNNEDOM
Varumärke/löfte
Kepferers Prisma
Melins pyramid
KULTURER
Resultatinriktad
Relationsinriktad
Gruppinriktad
Företagskultur
Pifo AB